"אל תעשה" בבלוג – טיפים חשובים על מה לא לעשות על מנת לבנות בלוג מוצלח

מאת: נופר רונן

את הפוסט הזה החלטתי לכתוב בעקבות סדנת מבוא לעולם הבלוגינג שהעברתי (קישור לרישום לקבלת עדכונים לגבי הסדנאות הבאות שאני מעבירה). בסיום הסדנה ביקשו ממני מספר משתתפים לכתוב פוסט עם טיפים חשובים על עולם הבלוגינג על "עשה ואל תעשה בבלוג".

דרך אגב, יצרתי קורס דיגיטלי מקיף לאיך לפתוח ולנהל בלוג מצליח. פרטים על קורס בלוגינג דיגיטלי!

בשלוש שנים האחרונות למדתי המון על עולם הבלוגינג . חלק מהדברים נלמדו דרך ניסוי וטעייה, חלק היו דרך קורסים שלקחתי או הרצאות וכנסים שהשתתפתי בהם. בפוסט הזה החלטתי לאגד כמה טיפים חשובים על התחום על מנת לעזור לכם לבנות בלוג מוצלח יותר.

אני החלטתי לפצל את הבקשה של המשתתפים לשני פוסטים: לפוסט של "עשה" ופוסט של "אל תעשה".

החלטתי להתחיל דווקא מהטיפים של "אל תעשה". אני מאמינה שכדי להתקדם גם חשוב לדעת מה הדברים שלא כדאי לעשות ומה הדברים שיכולים לפגוע בכם לטווח הרחוק ולכן אני מתחילה בטיפים אלו. פוסט על מידע על איך לפתוח בלוג בוורדפרס.

טיפים חשובים על מה לא לעשות בבלוג

אל תקימו בלוג רק בגלל שאתם רוצים להרוויח כסף

לפעמים אני שומעת אנשים שאומרים שהסיבה שבגללה הם רוצים לפתוח בלוג היא כדי לעשות כסף אונליין ובדרך פסיבית.

אז אני חייבת להגיד למי שחושב ככה כבר מעכשיו: בלוג זאת לא הדרך האידיאלית כדי לעשות כסף באינטרנט ! לי לקח בערך שנה וחצי לייצר הכנסה מהבלוג וזה קרה אחרי הרבה השקעה של זמן, כסף, התמדה, למידה ועוד.
אם אתם מחפשים דרך לעשות כסף אונליין יש דרכים אחרות הרבה יותר טובות כמו למשל לפתוח אתרים למסחר באמזון או בשיווק שותפים.

בלוג צריך להקים כי אוהבים את זה, נהנים מזה ורוצים לתת ערך מוסף לאנשים אחרים.
ברור שבשלב מסויים זה גם טוב לחשוב על איך לייצר מהבלוג הכנסה במידה ומשקיעים בו הרבה אבל זאת לא אמורה להיות הסיבה ללהתחיל בלוג.

צריך להתייחס לבלוג כמו לעסק וכמו כל עסק זה דורש הרבה השקעה גם של זמן וגם של כסף וזה משהו שנבנה לאורך זמן ולטווח הרחוק.
המחשבה איך לעשות מהבלוג כסף צריכה להגיע אחרי שכבר יש לכם קהל עוקבים, אחרי שראיתם שזה משהו שאתם מתחברים לעשות אותו ותתמידו בו ואחרי שאתם מרגישים שביססתם את עצמכם כאוטוריטה בתחום.
דרך אגב גם מי שבוחר בלעשות כסף בדרכים אחרות כמו המסחר באמאזון שציינתי צריך לקחת בחשבון שזהו תהליך שדורש  גם השקעה כספית וזה לא יקרה מהיום למחר.

טיפים פרקטיים

  • כשאתם מקימים בלוג תתמקדו באיך לעשות אותו הבלוג הטוב ביותר, איך לכתוב תוכן איכותי, איך לתת לקוראים ערך מוסף, איך להשתפר ואיך להתמקצע. שימו בצד את הפן הכלכלי. אני חושבת שאם יש תוכן טוב ויש קהל בסוף גם יגיע הכסף. אבל קודם כל אתם צריכים לבנות את המותג שלכם וקודם כל אתם צריכים להבין אם אתם מתחברים לעולם הבלוגינג ונהנים מהעשייה. כי אם לא נהנים ממשהו אז לא מתמידים בו לאורך הזמן.
  • השורה האחרונה בסעיף מעלה מובילה אותי לטיפ הזה: תתמידו בבלוג! הסוד להצלחה היא התמדה. מי שמתמיד ונהנה ממה שהוא עושה בסוף גם ימצא דרכים להתפרנס מזה.

אל תתחילו לכתוב בלוג בלי לחשוב על המטרה שלכם

אני מאמינה שכדי להצליח במשהו שעושים או בכלל כדי להתקדם בצורה נכונה צריך קודם לעשות חושבים ולהבין מה המטרה שלכם ולאן אתם רוצים להגיע. האם אתם מקימים בלוג בתור תחביב? האם אתם פועלים מתוך מטרה שהבלוג  גם יהפוך למשהו עסקי? האם זאת על מנת להיחשב כאוטוריטה בתחום מסוים?
אם תבינו מה המטרה האמיתית שלכם אז גם תגיעו אליה.

אם מדובר ברצון להחשב כאוטוריטה בתחום אז כל הדברים שאתם עושים בבלוג צריכים להיות מכוונים למטרה הזאת. כלומר ההחלטה אלו פוסטים לכתוב, אלו שיתופי פעולה אתם עושים ואיך לעצב את הבלוג צריכים להיות מפוקסים עם המטרה.
אם לא תהיה לכם מטרה מוגדרת אז אתם תסטו מהדרך כל פעם ותפעלו בצורה ספונטנית ללא חשיבה מקדימה.

האמת היא שאני במשך שנה התנהלתי ככה. לא היתה לי ברורה מהי המטרה של הבלוג ולכן כל פעם עשיתי משהו אחר בלי לחשוב איך זה מקדם אותי ואיך זה מועיל ולכן השנה הראשונה של הבלוג היתה מאוד לא ממוקדת אצלי וגם לא התקדמתי יותר מדי, מה שגם הוביל לתסכול.
חשוב לי לציין שזה בסדר לשנות מטרה תוך כדי תהליך. אני למשל התחלתי עם זה סתם כתחביב ולאחר מכן שיניתי את המטרה שלי למשהו עסקי.
אבל לקח לי זמן להבין שהמטרה שלי השתנתה ולכן לקח לי זמן להבין שאני צריכה לשנות את הדרך שלי בהתאם.

טיפים פרקטיים

  • שבו עם עצמכם ותחשבו מה המטרה בפתיחת הבלוג?
  • תכינו תוכנית אסטרטגית איך ניתן להתקדם לעבר המטרה הזאת (כלומר אילו פוסטים חשוב לפתוח למטרה הזאת, באיזה רשתות חברתיות כדאי להשקיע וכדומה)
  • אחרי כמה חודשים של בלוגינג תעצרו שנייה ותחשבו האם המטרה שלכם השתנתה או לא.. אם היא השתנתה אז מה המטרה החדשה ובהתאם תשנו אסטרטגיה. אם המטרה לא השתנתה אז תבדקו האם האסטרטגיה שכתבתם לעצמכם באמת עזרה לכם להתקדם לעבר המטרה.

אל תעתיקו מבלוגרים אחרים

שלא תבינו אותי לא נכון. לקבל השראה מבלוגרים אחרים זה טוב ואפילו חשוב ביותר. אני התקדמתי הרבה עם הבלוג בזכות זה שעקבתי אחרי בלוגרים מוצלחים וראיתי מה הם עושים ואפילו העתקתי לפעמים משהו בעיצוב שאהבתי אצלם.

אבל!

אם אתם רוצים להצליח עם הבלוג שלכם אתם צריכים להיות אותנטיים ולהעביר את מי שאתם דרך הבלוג. אם תעתיקו מאחרים את מה שהם עושים אז אין שום סיבה שאנשים יעקבו אחריכם. בסופו של דבר אם כבר יש מישהו שעושה בדיוק אותו הדבר אז איזו סיבה יש לאנשים לעקוב אחרי הזיוף מאשר אחרי הדבר האמיתי?

תחשבו על עצמכם בתור קוראים של בלוגים אחרים. אם תעקבו אחרי בלוגר ואז תראו בלוגר אחר שעושה בדיוק אותו הדבר האם תעקבו גם אחריו? סביר להניח שלא.

התעשייה של הבלוגרים רוויה אין ספק בזה אבל אני כן מאמינה שיש מקום לכולם כל עוד כל אחד מביא את האופי שלו ואת הדרך שלו ולא מנסה להיות העתק של מישהו אחר. לי יצא להשתתף בכנסים של בלוגרים ולהכיר הרבה בלוגרים מהתחום שלי וראיתי איך אצל כל אחד הבלוג נראה לגמרי אחר והחשבון שלו באינסטגרם נראה אחר ואיך שנינו יכולים להיות באותו מקום ולכתוב פוסט שונה לגמרי מזווית ראייה שונה.

אין ספק שבהתחלה יהיה קשה למצוא את הסגנון שלכם וזה לוקח זמן אבל אל תאבקו עם עצמכם ותהיו יצירתיים ותחשבו בגדול.

טיפים פרקטיים

  • תעקבו אחרי בלוגרים אחרים גם מהתחום שלכם וגם בתחומים אחרים. תעקבו אחרי בלוגרים מוצלחים וגדולים כאלה שאתם חולמים להיות כמותם. תראו מה הם עושים שגורם להם להיות כאלה מוצלחים. תקבלו מהם השראה ! אני למשל עקבתי הרבה בתחילת דרכי אחרי Nomadic Matt, The blonde abroad ו Mark Wiens
  • תמצאו דברים שאהבתם שהם עשו ותחשבו איך אתם יכולים לעשות משהו דומה אבל בסגנון שלכם. הרבה לא צריך להמציא את הגלגל מחדש אבל צריך להתאים אותו למי שאתם.
  • תסתכלו גם על הדברים שפחות התחברתם אצל בלוגרים אחרים. אני תמיד בעד גם לדעת מה הדברים שאתם לא רוצים להיות או לעשות. זה חשוב לא פחות מאשר לדעת מה כן.

אל תעשו שיתופי פעולה רק מתוך הנעה כספית או כדי לקבל דברים חינם

אין ספק שאחד הדברים המלהיבים בלהיות בלוגר זה לעשות שיתופי פעולה עם גורמים מהתחום של הבלוג. שיתופי פעולה יכולים להיות שיתופים שמניבים כסף או שמוזילים עלויות ע"י קבלת דברים בחינם או בהנחה.

אני אישית התחלתי לעשות שיתופי פעולה רק אחרי שנה וחצי של הבלוג. יש מצב גדול שיכולתי להתחיל לפני אבל הרגשתי לא מוכנה לזה והאמת שקצת נרתעתי מזה כי לא ידעתי איך לעשות זאת בצורה חכמה.

אחרי שהתחלתי עם שיתופי פעולה הבנתי מה הדבר הנכון ביותר עבורי; להיות נאמן לעצמך ולהיות שקוף לקוראים. הכלל הזה מכתיב לי מאז את הדרך.

טיפים פרקטיים

  • כשתגיעו לשלב שבו תתחילו לעשות שיתופי פעולה תשאלו את עצמכם את השאלות הבאות :
    האם זה משהו שאני אישית הייתי משלמת עליו?
    האם זה משהו שיתן ערך מוסף לקוראים של הבלוג?
    האם אני אהנה מהדבר הזה?
    האם זה יעזור לי להתקדם עם הבלוג?
    האם זה קשור לתחום של הבלוג שלי?אם התשובה היא כן לכל השאלות אז השיתוף פעולה מבורך. אבל אם התשובה היא לא (אפילו אם רק לאחד הסעיפים) אז אני אישית ממליצה לסרב לשיתוף פעולה ולא משנה מה מציעים לכם בתמורה. אם אתם מסתכלים על הבלוג כעסק לטווח הרחוק האמינות שלכם מול העוקבים של הבלוג צריכה להיות בראש סדר העדיפויות.
  • אל תמהרו לעשות שיתופי פעולה במיוחד לא בשלב התחלתי של הבלוג. אני יכולה להגיד שבתחילת הדרך קיבלתי מדי פעם מיילים לגבי שיתופי פעולה ומאוד התלהבתי מזה. כל אחד ישמח לקבל דברים בחינם או הזדמנויות לעשיית כסף מהבלוג (אפילו גם כאלה שפתחו בלוג רק בתור תחביב). אבל רוב שיתופי הפעולה שהציעו לי היו דברים שאני אישית לא הייתי משלמת עבורם או שהיו עליהם ביקורות לא כאלה טובות ואז אחרי מחשבה הבנתי שלא שווה לי להסכים להם. תאמינו לי שככל שתתקדמו עם הבלוג ככה תקבלו יותר הצעות לשיתופי פעולה ועם הזמן יהיו אלו גם דברים יותר טובים עבורכם ועבור הקוראים שלכם.
    חשוב לי לציין שרוב שיתופי הפעולה שעשיתי הם דווקא כאלה שאני יזמתי ולא ההיפך.
  • תכתבו פוסט באתר על הסכם שימוש  כדי הקוראים של הבלוג ידעו שחלק מההמלצות שלכם נובעות גם בעקבות שיתופי פעולה וגם בפוסטים עצמם תציינו שזהו שיתוף פעולה. אל תסתירו את הדברים האלה מהקוראים שלכם. שיתופי פעולה זה אחד מהדרכים להתפרנס מהבלוג ולא צריך להתבייש בזה אבל חשוב גם להיות שקוף לגבי זה.

אל תפחדו לשגות או לקבל סירובים

אחד הדברים החשובים שלמדתי בשנים האחרונות זה שלטעות זה בסדר וזה אפילו מבורך. זה נשמע קלישאתי אבל אני יכולה להגיד באמת ובתמים שמכל טעות שעשיתי, למדתי והשתפרתי. לפעמים היו טעויות גדולות יותר והתבאסתי מהן אבל בסופו של דבר אי אפשר להתקדם בלי לטעות. אם אתם לא שוגים אז כנראה שאתם לא מנסים יותר מדי דברים. ככל שמנסים יותר טועים יותר.

זה גם בסדר לקבל סירובים. אני יודעת שזה יכול לפגוע באגו ואף אחד לא רוצה לקבל "לא " כתשובה אבל אין מה לעשות. לא כולם ירצו לשתף איתכם פעולה, לא כולם יתלהבו ממה שאתם עושים וזה בסדר.

פעם הייתי מעלה פוסט לפייסבוק ואם הייתי רואה שאין הרבה לייקים ותגובות הייתי מוחקת אותו. האמת שלפעמים זה עדיין קורה 🙂 אבל אני מנסה ללמד את עצמי שלא צריך לייחס חשיבות כזאת גדולה מכל דבר כזה. לפעמים אני מעלה דברים שפחות מלהיבים ולפעמים זה נופל על זמן שיש פחות תנועה בבלוג או ברשתות החברתיות. זה לא מה שקובע אם אנחנו טובים או לא.

אם על כל סירוב שקיבלתי הייתי נכנסת לדכאון אז השלוש שנים האחרונות היו צריכות להיות שנות הסבל של חיי והן לא! ההיפך זאת התקופה הטובה בחיי והרבה מזה בזכות הבלוג.

טיפים פרקטיים

  • תקבלו "לא" ותגידו לעצמכם לא נורא זה כנראה לא התאים. קיבלתם הרבה "לא" תעשו בדק בית. אולי אתם פונים לגופים לא רלוונטים לשיתוף פעולה, אולי אתם עוד לא במקום של להציע שיתופי פעולה בסדר גודל כזה ומתישהו זה כן יהיה הזמן.
  • תעלו פוסט לרשת החברתית ולא תקבלו הרבה תגובות. תגידו לעצמכם שזה בסדר שאולי העליתם בשעה פחות טובה. תעלו הרבה פוסטים ועל כולם לא יהיו הרבה תגובות ולייקים, תעשו בדק בית. אולי התוכן שאתם מעלים לא כזה מעניין, אולי התמונה שבחרתם לא מלהיבה מספיק. תבקשו גם פידבק מחברים כדי ללמוד מה כדאי לשפר ומה לא עבד.
  • קבלו בחמלה (כלפי עצמכם) את הטעויות שתעשו ותלמדו מהם!

וזהו לפוסט הזה 🙂 מקווה שהטיפים האלה יעזרו לכם ואם יש לכם שאלות על תחום הבלוגינג אשמח לענות לכם.

כתיבת תגובה

יש להזין תגובה יש להזין שם יש להזין כתובת מייל תקינה מייל לא תקין
תודה! תגובתך נוספה בהצלחה וממתינה לאישור
שגיאה בהוספת ההודעה, אנא נסה שנית מאוחר יותר

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *