מסלול טיול מקסים של ארבעה ימים בעיר קובנה ליטא – המלצות לדברים לעשות בעיר

מאת: נופר רונן

לפני כמה חודשים קיבלתי הודעה ממיכל, בלוגרית טיולים מקסימה ששאלה אותי אם ארצה להצטרף אליה לטיול בעיר קובנה בליטא. היא הוזמנה ע"י לשכת התיירות של העיר קובנה והם הציעו לה להזמין עוד בלוגר לטיול והיא חשבה עליי  🙂 כפי שאתם יכולים כבר להבין, אני נעניתי בחיוב להצעה. וכך יצא שטסתי עם מיכל בסוף אוקטובר על הטיסה הראשונה של ראינאייר מתל אביב לעיר קובנה.

אם אתם רוצים לקרוא על קובנה קצת יותר בהרחבה כתבתי פוסט שימושי עם כל המידע על העיר קובנה ובנוסף בפוסט זה כתבתי על כל ההמלצות למסעדות שהיינו בהן אבל אם בא לכם פוסט מרוכז לגבי המסעדות אז תמצאו אותו פה "פוסט מסעדות מומלצות בקובנה".

מסלול טיול בקובנה

 

יום 1 – טיסה , צ'ק אין למלון , ארוחת ערב

טיסה – נפגשתי עם מיכל בשדה תעופה.

הזמנתי לי מושב עם מקום לרגליים ובאתי ערוכה עם קפה וספר חדש. שתינו הבאנו טרולים ותיק קטן למטוס (שימו לב שעכשיו יש שינויים במדיניות של ראינאייר ואם רוצים לעלות טרולי ותיק קטן למטוס אז צריך לקנות עדיפות priority או לשלוח את הטרולי למטוס בתוספת תשלום).

הטיסה יצאה בזמן והגענו לקובנה בחמש אחר הצהריים. איווה נציגה מהלשכה פגשה אותנו בשדה תעופה והסיעה אותנו למלון (יש אפשרות לקחת מונית או אוטובוס למרכז העיר מהשדה תעופה).

צ'ק אין למלון

הגענו למלון שלנו מלון Best Western Santakos,  מלון ארבעה כוכבים במיקום מעולה שקרוב לעיר העתיקה ולעיר החדשה ובעצם ניתן להגיע ממנו לכל מקום מרכזי בעיר ברגל.

חוות דעת נוספות על המלון וקישור להשוואת מחירי מלון

סידרנו את הדברים שלנו בחדרים (כל אחת קיבלה חדר משלה, איזה כיף).

ארוחת ערב

בשעה שבע הלכנו לארוחת ערב במסעדת Ouksas. מסעדת גורמה ליטאית. היה לנו תפריט מובנה של ארבע מנות. התחלנו את הארוחה בלחם שיפון ממש טעים (זהירות הוא ממכר). לאחר מכן קיבלנו מנת מקרל, מנת טרטר, מנת דג ולקינוח דלעת בורלה. כמובן ששתינו גם יין לבן עם הארוחה. ככה למעשה התחיל טיול נהדר בעיר נהדרת.

יום 2 – סיור בעיר העתיקה, מוזיאון למוזיקה, ארוחה במנזר, חנות מוצרי פשתן

התחלנו את היום בארוחת בוקר במלון .

סיור בעיר העתיקה

לאחר ארוחת הבוקר המדריך המדהים שלנו לינאס Linas בא לפגוש אותנו במלון ולקח אותנו לסיור בעיר העתיקה. עברנו ברחובות צדדים כמו רחוב מאפו (מפת הגעה), ביקרנו בבניין העירייה (מפת הגעה) שפעם היה בו משרד של ראש העיר (1920-1940) והיום הוא משמש כמקום לחתונות (בחדר שנקרא The white swan)  ויש גם מרפסת שממנה נואמים אנשים חשובים שמגיעים לעיר (המרפסת פונה לרחבה גדולה) או שבאים לשם שחקני נבחרת הכדורסל אחרי ניצחון.

הלכנו גם לצד הנהרות בעיר (יש שני נהרות שחוצים את העיר, אחד הוא הכי גדול בליטא שחוצה עוד מדינות והשני הוא השני בגודלו בליטא ). במקום שיש הצטלבות בין שני הנהרות זהו האזור שהתחילו את ההתיישבות בעיר קובנה.

ביקרנו באזור של הטירה (מפת הגעה), נכנסנו לכנסייה שליד הטירה. הכנסייה הזאת לא הושמדה בזמן מלחמת העולם השנייה מאחר שהיא לא במרכז העיר אבל בזמנו הצבא הסובייטי החליט להפוך אותה למחנה אימונים לצבא הסובייטי ואחרי כמה שנים כשהם הקימו מחנה אימונים גדול יותר הם החזירו אותה.

הערה : אין בעיר סיורי חינם מבוססי טיפים אבל אתם יכולים ליצור קשר עם לשכת התיירות בעיר כדי לתאם מדריך לסיור בעיר או ללכת לנקודות ציון שכתבתי באופן עצמאי.

מוזיאון מוזיקה

משם המשכנו למוזיאון למוזיקה   Kaunas City Museum, Folk music branch   – מוזיאון חמוד שמתאים למבוגרים ולילדים. אפשר להתנסות שם בכלי מוזיקה רבים ומשונים. הרבה מהם מאוד פשוטים להכנה ומגניב לראות איך מכלי כזה פשוט יוצאים קולות מיוחדים. העובד שם הדגים לנו נגינה על כל מיני כלים ויש אפשרות גם להקשיב שם למוזיקה ליטאית.

בקומה הראשונה יש תערוכות מתחלפות ובקומה שנייה יש את כלי הנגינה. כשעולים במדרגות יש מוזיקה ואורות שמופיעים באופן הדרגתי. בקיצור זהו מוזיאון ששווה לבקר בו. כתובת L. Zamenhofo g. 12 .

ארוחת צהריים במנזר ולפני כן עצירה באגם

לאחר מכן המשכנו למנזר  Pažaislis (מפת הגעה) לארוחת צהריים. נסענו לשם עם הרכב של לינאס המדריך. אבל בחודשי הקיץ יש אוטובוס שמגיע קרוב למנזר ואם אתם מגיעים לעיר בחורף אז אפשר לשכור רכב או לקחת מונית למנזר.

לפני ההגעה למנזר עצרנו לצלם תמונות של האגם שקרוב אליו. זהו אגם מקסים ביותר שיש לו אפילו חוף. אם אתם מגיעים בחודשי הקיץ אני ממליצה להגיע לשם. אפשר לשחות באגם וגם להשתזף על החוף ויש גם גן משחקים קטן שם (מפת הגעה לחוף הים).

במנזר יש גם מלון (שנראה כמו מקום מיוחד ורומנטי לישון בו) וגם מסעדת גורמה אינטימית Monte Pacis. למנה ראשונה אכלנו מרק בטטה מעולה, למנה עיקרית מנת דג שגם היתה ממש טובה ולקינוח אגס ביין עם גלידת וניל. יאמי.

אחרי הארוחה הסתובבנו קצת באזור של המנזר. לצערינו השער למנזר היה סגור אבל עשינו סיבוב באזור עצמו וממש יפה להסתובב שם. היו שם את כל צבעי השלכת וגם ראינו דייגים שדגים ליד.

חנות לאומנות ופשתן

משם המשכנו לחנות למוצרי אומנות ופשתן Jaukūs namai. חנות ממש מיוחדת שיש בה המון עבודות יד של מוצרים מפשתן וגם דברי אומנות ותכשיטים מיוחדים. הם גם מעבירים סדנאות על הכנת פשתן ובעלות החנות הראו לנו גם את התהליך להכנת הפשתן (מסתבר שזה תהליך ממש ארוך ומלא בשלבים). אם אתם מחפשים מתנה מיוחדת למישהו או שאתם רוצים משהו לבית, בגד או תכשיט זוהי חנות ששווה לבקר בה. מפת הגעה.

חזרה למלון

ארוחת ערב

בערב הלכנו למסעדת Medžiotojų užeiga. הרגשנו עוד מלאות מהארוחת צהריים אז החלטנו לחלוק שלוש מנות ראשונות ולשתות יין (כמובן). הזמנו סלט קיסר עם שרימפס, דג הרינג ומנת סלמון. המנות היו מוצלחות ולמרות שזאת היתה מסעדת בשרים מצאנו לנו אופציות קלילות יותר.

יום 3 – יום של אומנות , נקודת תצפית, ערב רגוע

ארוחת בוקר במלון

לינאס המדריך בא למלון שלנו לאסוף אותנו ליום של אומנות.

גלריה בחצר

עברנו בכמה רחובות שיש בהם גרפיטי ולינאס סיפר לנו קצת על כל ציור. המקום שהכי אהבתי היה גלריה בחצר מגורים ששם היה לנו גם מזל וזכינו לפגוש את האומן מאחורי הציורים Vytenis Jakas שהוא גם גר במתחם המגורים שם והוא הסביר ללינאס על כל מיני ציורים ולינאס תירגם לנו את מה שהוא סיפר לאנגלית. לגלריה קוראים   Kiemo galerija (מפת הגעה) .  יש קיר שהוא רק התחיל לצייר עליו ויש עליו תוכנית שמראה מה הולך להיות על הקיר. בעצם הולכים להיות מצויירים שם תושבי הבניינים וכל אחד משהו שמאפיין אותו. הולך למשל להיות מצוייר חתול שהיה שייך לאחד הדיירים והוא מת והחתול יהיה מצוייר בדיוק מול החלון של הבעלים שלו ככה תמיד הוא יוכל לראות אותו מבעד לחלון.

חלק העבודות קשורות להיסטוריה הכואבת של ליטא. הגלריה מנסה לשמר את זכר הארכיטקטורה של המאה התשע-עשרה. זהו מקום שחייבים לבקר בו כשנמצאים בעיר. הוא כל כך מיוחד ומעניין ועם כל כך הרבה היסטוריה וסיפורים מאחורי כל אומנות ויצירה.

נקודת תצפית

משם המשכנו לנקודת תצפית על העיר מהקומה האחרונה של הכנסייה. כדי להגיע לכנסייה צריך לעלות 250 מדרגות (פעם היה רכבל אבל עכשיו הוא בשיפוצים) ובכנסייה אפשר לעלות למעלה במעלית או במדרגות. הנוף על העיר היה ממש יפה למרות שבאותו יום היתה ראות קצת פחות טובה בגלל שהיה קצת ערפל. מפת הגעה

ארוחת צהריים

את ארוחת הצהריים אכלנו במסעדה ממש מתוקה עם עיצוב ממש יפה. זוהי מסעדה שמנות הדגל שלה עשויות מעוף ופירוש השם שלה זה עוף בסיר . מסעדת Vista Puode. אני הזמנתי שם מנה ראשונה של סנדוויץ עוף קטן וסלט עם ירקות חמוציות וגבינה. מיכל הזמינה מרק ומנה עיקרית מתוקה שיכולה לשמש כקינוח.

עוד קצת אומנות

קרוב למסעדה היה עוד אזור עם כמה ציורי גרפיטי ויש שם גם בית קפה של אומנות אבל הוא היה סגור כשאנחנו הגענו (מפת הגעה)

הפסקת קפה וסיבוב ברחוב מקסים

החלטנו ללכת לשתות קפה בעיר העתיקה בבית קפה Vero זוהי רשת שת בתי קפה מקומית בעיר ותמצאו הרבה סניפים שלה. (מפת הגעה )

בנוסף השדרה עצמה Vilanius הוא רחוב  ממש יפה מלאה במסעדות, ברים, בתי קפה וחנויות אז שווה להסתובב בו.

למזלנו גם יצא שהיינו בעיר בהאלווין אז יצא לנו לקחת חלק במסורת של העיר וזה להדליק נר לאורך השדרה. תוך שעה וקצת כל השדרה היתה מלאה בנרות וזה היה מקסים ללכת לאורכה כשכל הנרות דולקים.

ארוחת ערב יפנית

לארוחת ערב החלטנו לאכול משהו קליל ובחרנו במסעדה יפנית Rezisierius שגם נמצאת על השדרה. לקחנו ראשונות של מרק מיסו ירקות ודמפלינס ולעיקריות שני רולים של סושי. אחלה מסעדה לארוחת ערב אסייתית באווירה אינטימית ורגועה.

יום 4 – יום בעקבות ההיסטוריה היהודית בקובנה, משחק כדורסל

ארוחת בוקר במלון

שער לגטו היהודי

לינאס בא לאסוף אותנו מהמלון ונסענו איתו ברכב לכמה מקומות בעקבות ההיסטוריה היהודית (ניתן להגיע למקומות שאציין גם באוטובוס).

התחלנו את הסיור בשער לגטו היהודי (בניין שאי אפשר לפספס) שאחראי על היצירה עליו אותו אומן מהגלריה Kiemo galerija.

(סיים את היצירה לפני שלושה חודשים). ביצירה יש הרבה מראות שבורות אשר באות להראות את החיים השבורים מהעבר במקום הזה. מפת הגעה.

בית יתומים ובית קברות

משם המשכנו לבית היתומים שנפתח מחוץ לשערי הגטו ושימש כבית יתומים עוד לפני מלחמת העולם השנייה . בזמן המלחמה רופא הילדים פיאטרס באורליס בעזרת הצוות, הצילו ילדים מהגטו. מפת הגעה

ליד בית היתומים ביקרנו בבית קברות של היהודים. כיום אין בו כבר קברים (רק כאלה שנמצאים על הגבעה שהיה קשה להגיע אליהם) כי הסובייטים החליטו להשמיד שם הכל אחרי המלחמה ורק השאירו שתי אנדרטאות לזכר היהודים שנרצחו ע"י הנאצים. מפת הגעה.

הפורט התשיעי

משם המשכנו למקום נוראי – הפורט התשיעי. זהו פורט שהוקם במאה ה19- בשביל הגנה על העיר אבל לפני מלחמת העולם השנייה הוא הוסב לבית סוהר ע"י הסובייטים ובזמן המלחמה הפך למחנה ריכוז ע"י הנאצים. נרצחו שם 50 אלף אנשים. יש שם שני מוזיאונים. שניהם באים להראות את הזוועות שהעיר עברה גם בכיבוש של הסובייטים וגם בכיבוש הנאצי.

הפורט נבנה ב-1913 ולקח 10 שנים לבנות אותו באופן ידני. בזמן המלחמה הצליחו להמלט משם 62 יהודים (המדריכה בפורט לקחה אותנו דרך המסלול שממנו הם נמלטו) .חלקם נרצחו ביערות וחלקם הצליחו לשרוד. אחד מהם כתב אפילו ספר על הבריחה מהפורט.

הסיור שם היה מאוד קשה ואין ספק שזה היה החלק הפחות טוב בטיול, אבל אני חושבת שזה חלק מאוד חשוב מטיול במקומות כאל-. לזכור את מה שהיה ולדעת להעריך את מה שיש לנו היום.

בגלל לוח זמנים צפוף הסיור היה רק שעה ולא הספקנו לשמוע הכל אבל זה בהחלט מקום ששווה להקדיש לו לפחות שעתיים – שלוש כשמגיעים לבקר. ליד הפורט יש אנדרטה גדולה לזכר הנרצחים ועוד כמה אנדרטאות קטנות. האנדרטה הוקמה ברחבה שבה רצחו את כל האנשים. היה לילה אחד שבו נרצחו ברחבה הזאת 10 אלף יהודים. מפת הגעה

בית סוגיהארה

אחרי הפורט התשיעי הלכנו למוזיאון בית סוגיהארה שמספר את הסיפור על צ'יאונה סוגיהארה . סוגיהארה הוא דיפלומט יפני שנשלח לקובנה לשנה על מנת לאסוף מידע עבור היפנים הוא ניצל את מעמדו והציל אלפי יהודים מליטא ופולין ע"י הנפקת ויזות מעבר דרך יפן.
במוזיאון פגשנו את סימון דוידוביץ' Simon Davidovich שהוא הדירקטור של המוזיאון כבר 20 שנה והוא אפילו יודע קצת עברית. הוא עשה לנו את הסיור במוזיאון וסיפר לנו את הסיפור של סוגיהארה. ביקרנו גם בחדר שמראה תמונות מחייו של סוגיהארה ומסתבר שהבן הצעיר שלו למד באוניברסיטת ירושלים והוא דובר עברית.

במוזיאון יש מסמכים שהובאו מארכיונים יפנים ואפילו ניתן לראות דוגמא לויזה שהונפקה.

בהתחלה למוזיאון היתה רק קומה אחת אבל לאחר מכן התרחב והתווספה לו עוד קומה. בקומה השנייה יש הסברים על העיר קובנה תחת השלטון הסובייטי והנאצי על מנת שאנשים יוכלו להבין את ההיסטוריה מאחורי כל הדברים שקרו בעיר.
אחרי הפורט התשיעי היה נחמד להגיע למקום שנותן דווקא תקווה באנושות ומראה איך אנשים הקריבו את חייהם למען אחרים. אני מאוד ממליצה לקרוא את הסיפור על סוגיהארה ואם אתם בקובנה אז גם לבקר במוזיאון. מפת הגעה

ארוחת צהריים מסעדת גורמה

במעבר חד עברנו לארוחת צהריים באחת המסעדות האהובות עליי לטיול. מסעדת DIA מסעדת גורמה מודרני. זוהי מסעדה מעולה לארוחת ערב רומנטית. אני ומיכל חלקנו שם שלוש ראשונות של שרימפס טייגר במעטפת קדאיף, טרטר טונה ורביולי בשר ברוטב כמהין! וואו ! ולעיקריות מיכל הזמינה מנת סלמון ואני הזמנתי מנת תמנון שהיתה מדהימה. לקינוח לקחנו קפה ועוגת גבינה בציפוי שוקולד וגלידת קרמל מלוחה. בקיצור מסעדה שלא כדאי לפספס.

חזרה לחדר

ארוחת ערב ומשחק כדורסל

היה לנו ממש מזל כי בדיוק כשביקרנו בעיר היה משחק כדורסל של נבחרת קובנה Žalgiris נגד ריאל מדריד. הכרטיסים למשחק אזלו כבר כמה ימים לפני המשחק אבל לנו היו כרטיסים ועוד במיקום ממש טוב.

העיר קובנה חיה ונושמת כדורסל וזה אומר שאם יש משחק כשאתם בעיר, אתם חייבים ללכת אליו! זאת היתה אווירה סופר מטורפת והמשחק עצמו היה צמוד ומרתק מאוד.

לפני המשחק הספקנו לאכול ארוחת ערב במסעדה שנמצאת בארנה  Žalgirio Arena (הארנה הכי גדולה במדינות הבלטיות) . מסעדת Sala. מסעדה ממש טובה שממנה אפשר גם להכנס למשחק אז שווה להגיע אליה לפני כן ואז להמשיך למשחק. אני הזמנתי במסעדה קרפצ'יו וסלט קיסר עם שרימפס ומיכל הזמינה שיפודי סלמון וסלט ירקות עם פירות.
אחרי הארוחה המשכנו למשחק וישר נכנסנו לאווירה. קובנה הובילה כל המשחק אבל לצערנו ברבע האחרון היה לה קצת מזל רע וריאל מדריד ניצלה את המומנטום וניצחה.

אם אתם רוצים לקרוא עוד מידע על קובנה תוכלו למצוא אותו בבלוג של מיכל. פוסט "קובנה – עיר עם תלתלי זהב".

10 תגובות בנושא “מסלול טיול מקסים של ארבעה ימים בעיר קובנה ליטא – המלצות לדברים לעשות בעיר”

  • היי נופר, תמיד מעניין לקרוא את הפוסטים שלך,
    היה לי מעניין במיוחד לקרוא על הטיול שלך בקובנה,
    היינו גרים בעיר הזו כמעט שנה,
    והאמת שכשגרנו שם היה די משעמם…
    נחמד לראות שיש שם מקומות מעניינים (על מוזיאון המוזיקה, לדוגמא, לא שמעתי)
    כדאי לדעת גם שיש שם הרבה סטודנטים ישראלים שלומדים באניברסיטה בעיר,
    וגם מועדון יהודי עם ארוחות כשרות בכל יום, סעודות שבת וחגים.
    לאחרונה גם נפתח שם מקווה.
    למי שאוהב קניות, יש קניון די גדול בשם אקרופוליס. ועוד קניון גדול מאוד מחוץ לעיר mega
    ואם כבר מגיעים לקובנה,שווה גם לנסוע לבירה ווילנא שם יש עוד הרבה מקומות מעניינים.

    • היי תמר 🙂 איזה כיף לשמוע
      תודה רבה על ההמלצות !! טוב לדעת
      אני אחזור לשם שוב עם בעלי וגם נשכור רכב כדי לחקור את ליטא יותר 🙂

    • תודה רבה וחמה על האינפורמציה הרבה על קובנה. ברצוני לדעת איך העיר בתקופת אמצע דצמבר.עיר מקושטת לכבוד הכריסמטס

      • היי ציפי:)

        בעיקרון מתחילת דצמבר אמורים להיות בעיר קישוטים לכבוד הכריסמס
        אבל אני אישית לא הייתי שם בתקופה הזאת אז קשה לי לחוות את דעתי איך האווירה שם

  • נשמע מעניין מאד. אנחנו נגיע בתחילת דצמבר מקוה שלא יהיה קפוא מידי. ידוע לך אם יש תחבורה ציבורית לדורסקנינאי?

  • בתל-אביב יפו, ליתר דיוק ביפו, צמוד למה שהיה תיאטרון אלהמברה, יש רחוב קטן מאד, למעשה סימטה, על שם סוגיהארה.
    לדעתי היה מגיע לו רחוב יותר גדול ומרכזי.

  • היי נופר
    אהבתי לקרוא את הפוסט שלך
    איך אפשר ליצור קשר עם המדריך לינאס
    אנחנו שני זוגות שמגיעים לקובנה בסוף ספט והיינו מעוניינים בסיור מודרך .אודה אם תוכלי לעזור

    • היי עזרא 🙂
      האמת שאין לי את המספר שלו
      אבל מצאתי את הלינקדאין שלו שדרכו ניתן לשלוח לו הודעה
      http://bit.ly/2Zf30ft
      תנסה לראות אם הוא עונה לך שם , אם לא תעדכן אותי ואני אנסה לברר עם משרד התיירות של קובנה 🙂

כתיבת תגובה

יש להזין תגובה יש להזין שם יש להזין כתובת מייל תקינה מייל לא תקין
תודה! תגובתך נוספה בהצלחה וממתינה לאישור
שגיאה בהוספת ההודעה, אנא נסה שנית מאוחר יותר

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *