פיצוי בעקבות עיכוב או ביטול טיסה – דעו את זכויותיכם

לאחרונה נתקלתי בחברה שסיפרה לי שהיא קיבלה פיצוי על טיסה שהתעכבה לה (גובה הפיצוי היה גבוה יותר ממחיר כרטיס הטיסה ) ועל ידיד שבוטלה לו טיסה והוא כרגע בתהליך לראות אם מגיע לו פיצוי כספי.  בתור אחת שטסה די הרבה, טפו טפו לא יצא לי להיות ביותר מדי מצבים שבהם נדחתה לי טיסה או בוטלה. אבל אחרי שראיתי שזה קורה לחברים שלי  וגם יצא לי לקבל כמה מיילים עם שאלות לגבי הנושא הזה, הבנתי שזה נושא ממש חשוב כי יש מצב שגם אני וגם אתם זכאים לכסף כפיצוי ואפילו לא מודעים לכך.

אז החלטתי לחקור את הנושא הזה יותר לעומק וגם התייעצתי (יותר נכון חפרתי ) עם חברה למימוש זכויות נוסעים בטיסות מול חברות תעופה והגעתי למסקנה שכדאי לי לכתוב על זה פוסט מפורט.  מי יודע אולי בזכותי יצא לכם לקבל כמה מאות יורו בהשקעה של דקה 🙂

דבר ראשון נתחיל מזה שאני התחלתי לחקור את כל הטיסות שהיו לי בשלוש שנים האחרונות (יש חוק התיישנות ולכן ברוב המקרים תהיו זכאים לפיצוי רק אם תבעתם בשנתיים- שלוש האחרונות, בטבלה כאן ניתן למצוא זמן התיישנות מדוייק לפי מדינות באירופה), לצערי ולשמחתי גיליתי שלא היו לי מקרים בעייתיים עם חברות התעופה . שלחתי לחברה כמה מקרים שחשבתי ששווה לנסות, והיה מקרה אחד מורכב אבל יש מצב שאני זכאית לפיצוי !! הידד! עכשיו רק נותר לחכות בערך 4 חודשים (כי זה היה עם חברת תעופה ישראלית והם יותר נוקשים) ואולי אצליח לקבל פיצוי.

אז ההמלצה שלי עכשיו היא, תנסו להיזכר עכשיו בכל הטיסות שהיו לכם לאחרונה ובמידה שיש טיסה שבוטלה לכם או נדחתה אז תשלחו את הכרטיס טיסה לחברת שמתעסקת בנושא ואולי תגלו שאתם זכאים לפיצוי או שתשלחו מייל ישירות לחברת התעופה.

כל מה שצריך לדעת על הזכאות לפיצוי מחברות התעופה

איך אפשר לתבוע את חברת התעופה במקרה שמגיע לכם פיצוי ?

יש שתי אפשרויות

או לפנות ישירות לחברת התעופה או לעשות את זה דרך חברה שמתמחה בנושא .
כרגיל יש יתרונות וחסרונות לכל אפשרות. אם אתם פונים לחברת תעופה ישירות ולא מודעים לזכויות שלכם אתם עלולים לקבל פחות כסף ממה שמגיע לכם או בכלל לא. אם תפנו לחברה שמתמחה בנושא, אז במידה ואתם זכאים לפיצוי הם יקחו עמלה של 25% מגובה הפיצוי.

לי יצא לפנות לחברת Aid-Air כי היו  לי כמה מקרים לא ממש ברורים ואני לא סגורה אם מגיע לי בכלל פיצוי.  היתרון בחברת Aid-Air היא שמדובר בחברה ישראלית והם מתמחים בנושאים של החוק הישראלי והאירופי ויש שם עם מי להתייעץ.

אני למשל שלחתי להם כמה טיסות שהיו לי בעיות איתן ועל כל מקרה ששלחתי הם הסבירו לי בדיוק למה לא מגיע לי פיצוי , חוץ ממקרה אחד שכרגע תחת טיפולם.

מבדיקה שעשיתי כל החברות שמתעסקות בתחום (גם ישראליות וגם לא) הזה גובות 25% מגובה הפיצוי (במידה ואתם לא זכאים לפיצוי אז הן לא גובות כלום) ואני אישית מעדיפה לעבוד מול חברות ישראליות במצבים כאלה כי מרגיש לי יותר בנוח להתייעץ איתם ולשאול שאלות במידה ומשהו לא מובן לי.

אז מתי כדאי להיעזר בחברה חיצונית ומתי עדיף לפנות לבד לחברת התעופה ?

במידה ואתם יודעים בוודאות שאתם זכאים לפיצוי ויודעים בדיוק גם כמה מגיע לכם, אז אני אישית מציעה לפנות לבד לחברת התעופה, אבל… אם יש לכם מקרה מסובך , או שאין לכם כוח/זמן  להתעסק בזה, או שיש לכם כמה מקרים אז אני מציעה פשוט לשלוח הכל לחברה שמתמחה בזה, ולתת להם לבדוק את זה עבורכם. התהליך מולם גם ממש קל ולוקח דקה, פשוט שולחים להם את הכרטיס טיסה  ואם אין לכם אותו אז מספיק גם לשלוח booking number , reference number.  וזהו.. הם כבר יבדקו הכל בשבילכם וידאגו להעביר לכם את הפיצוי שמגיע לכם.

מי בכלל זכאי לפיצוי במקרה של ביטול טיסה?

ניתן להגיש בקשה לפיצוי אם הטיסה המריאה מהאיחוד האירופי , אם הטיסה נחתה באיחוד האירופי וגם אם בסיס חברת התעופה (המקום שמשרדי חברת התעופה נמצאים) נמצא באיחוד האירופי. לכן גם אם הטיסה היא ביבשת שלא אירופה אבל חברת התעופה היא מהאיחוד האירופי – ניתן להגיש בקשה לפיצוי.

מעבר לכך יש עוד דברים שצריך לקחת בחשבון

* חברת התעופה הודיעה לנוסע על ביטול הטיסה פחות מ – 14 מים טרם הטיסה.  

* ביטול הטיסה הוא לא עקב אירוע ביטחוני או מזג אוויר בעייתי או שביתות של עובדים (אבל כן אם מדובר בבעיות טכניות.)

מה גובה הפיצוי שמגיע בגין ביטול טיסה?

הפיצוי מחושב לפי שלושה פרמטרים, מרחק הטיסה, האם הטיסה היתה באיחוד האירופי, והאם ומתי עליתם על טיסה חלופית. המרכיב העיקרי של קביעת גובה הפיצוי הוא מרחק הטיסה. לדוגמא במידה ובוטלה לכם טיסה ולא היו עצירות ביניים והיא היתה באיחוד האירופי אתם זכאים לפיצוי של 250 יורו.
בעיקרון גובה הפיצוי יכול להגיע אפילו ל600 יורו! ככה שמדובר בהרבה כסף. 

מה קורה במידה ובוטלה אחת הטיסות בטיסה לא ישירה?

במידה והטיסה שלכם מורכבת מכמה טיסות כלומר טיסה עם עצירות ביניים אז תוכלו לקבל פיצוי על חלק מכל המסלול במידה שהזמנתם את הטיסות באותה הזמנה (לא לחוד). החברה שאחראית לפצות אתכם היא החברה הראשונה שביטלה את הטיסה במסלול הטיסות שלכם.

פיצוי בעכבות עיכוב טיסה

לצערינו החוק הישראלי מחמיר יותר מהחוק האירופי ולכן רק אם יהיה לכם עיכוב של מעל 8 שעות תהיו זכאים לפיצוי .

לעומת זאת, על פי החוק האירופי, על עיכוב מעל 3 שעות אתם זכאים לפיצוי, ניתן להגיש פיצוי עד 3 שנים אחרונה.

ומה לגבי החוק האמריקאי? שם אין חיוב לפצות נוסע אבל אני תמיד בעד לנסות.

9 תגובות בנושא “פיצוי בעקבות עיכוב או ביטול טיסה – דעו את זכויותיכם”

  • היי נופר,
    תודה על עוד מידע מועיל!
    רציתי לשאול אם נתקלת במצב שחברת התעופה מבטלת כרטיס לחזור אם לא עלית על הטיסת הלוך?
    (בקיץ טסנו לפולין עם חברת לוט ובתי החיילת לא יכלה לטוס עימנו, לכן רכשנו לה כרטיס למועד אחר ואפילו ציינו את זה אצל דיילת הקרקע כשעשינו צק אין. אבל יום לפני הטיסה חזרה לארץ הסתבר שהחברת תעופה ביטלה לה את הכרטיס טיסה חזרה לארץ. הם טענו שזה כתוב בחוזה של הכרטיס???(לא היה ניתן ליצור עימם קשר אנושי רק דרך מסנג'ר)
    הם חייבו אותנו לקנות כרטיס חזרה חדש, אחרי התמקחויות הסכימו להוזיל מעט את מחירו.
    נתקלת במקרה כזה?

  • הי נופר,
    האם מגיע פיצוי במקרה של ביטול טיסה של למעלה מ14 ימים לפני הטיסה, אבל הביטול גרם לי לוותר על הטיסה, לשלם דמי ביטול ולשלם על המלון שהזמנתי מראש?

    • היי שירלי 🙂 צר לי לאכזב אותך. חוקים נועדו להגן, אבל הם לא מעניקים הגנה מוחלטת בפני כל הפגיעות. ולכן החליטו כי הודעה לנוסעים על ביטול טיסה למעלה מ 14 ימים לפני מועד הטיסה, לא מזכה את הנוסעים בפיצוי כספי. בעולם התעופה השינויים בתוכניות נפוצים מאוד ולכן בכדי שלא להעמיס הגבלות יתר על חברות תעופה נקבע כי הגבול ב 14 ימים.

  • היי, במקרה שלי הקדימו טיסה חזור מיוון ב-9 שעות. כמובן שזה שיבש הרבה תוכניות וגרם להוצאות רבות לא מתוכננות. האם יש פיצוי במקרה כזה?

    • כן. בתנאי שקיבלת הודעה על הקדמת הטיסה פחות מ14 יום. במקרים כאלו תמיד יהיו הוצאות בלתי מתוכננות ולכן אני ממליצה לצלם את החשבוניות עם הטלפון כדי שלא ילכו לאיבוד. כמובן שיש להגיש תביעה לפיצוי בהקדם האפשרי.

  • שלום נופר,ב23/7 הייתי אמורה לטוס לגרמניה,אבל לפני צ'ק אין, אמרו לי שאני לא מכורטסת/או אוברבוקינג.
    לאחר ויכוחים עם הדיילות לא נענתי וחזרתי הביתה.
    יום למחר דיברתי איתם והם לא מבינים מה קרה,שהם כן רואים כרטיס טיסה והכל בסדר.
    הם שינו לי למועד חדש שזה ב26/7,וכמובן שגם באותו יום לא הייתה טיסה בגלל בעיה במנוע אז היינו בעיכוב של 8 שעות והחזירו אותנו הביתה והובטח שיום למחר הטיסה תתקיים.
    יום למחרת הגיע ושוב פעם עיכוב של שעתיים וסוף סוף טסים.
    השאלה היא האם מגיע פיצויים פעמיים??

    • היי איילה
      התייעצתי לגבי השאלה שלך עם החברה שמתמחה בזה, זה מקרה די מסובך ולכן זה מקרה טוב לפנות אליהם שיעזרו לך . בעיקרון
      החוק אומר שיש לבחור את המקרה החמור ביותר ועליו יש לפצות הנוסע. במקרה שלך, אוברבוקינג הוא החמור יותר מאשר עיכוב בטיסה של 8 שעות.
      אבל, גובה הפיצוי לפי החוק האירופאי הוא זהה במקרה של אוברבוקינג ועיכוב בטיסה. לכן הייתי ממליצה לתבוע על עיכוב בטיסה

  • אנחנו טסנו עם לוט. הגענו לוורשה ואחרי המתנה לטיסה ליפן ברגע האחרון אחרי 7 שעות המתנה בשדה ביטלו את הטיסה. טענו שהטייסים החליטו לשבות. א. הפסדנו יום בטוקיו. הגענו בשלוש במקום בשמונה. ב למה המתינו לרגע העליה למטוס למה לא כתבו קודם היו הרבה שהמתינו סתם שעות ללא מים וכלום. הפסדנו טיול עם מדריך שהוזמן ועוד….יש לנו סיכוי

    • היי צילה

      לפי מה שאני מבינה הטיסה הייתה אמורה לצאת מוורשה ליפן ולכן חל עליה החוק האירופאי. על פי החוק, עיכוב או ביטול טיסה עקב שביתה של צוות חברת התעופה, יכול לזכאות את הנוסעים בפיצוי כספי.
      לכן התשובה הראשונית היא כן ! 🙂
      את יכולה למלא את הפרטים של הטיסה שלך (דרך הלינק ששמתי באתר של החברה שהמתעסקת בנושא) ואז הם יבדקו לעומק את הטיסה שלך

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *