מידע כללי על העיר קובנה, ליטא – כל מה שצריך לדעת על העיר

אני חייבת להודות שלא יצא לי לשמוע כל כך על העיר קובנה עד לפני שמיכל (בלוגרית טיולים בעלת הבלוג רואה עולם) פנתה אליי והציעה לי להצטרף אליה לטיול בעיר קובנה בליטא שהיא הוזמנה אליו ע"י משרד התיירות של העיר.

אחרי שהיא הציעה לי להצטרף הלכתי לגוגל כמובן וחיפשתי מידע על העיר ונתקלתי גם בתמונות וגם במידע על העיר שעשו לי חשק להגיע ולחקור אותה. היא נראתה עיר עם היסטוריה מעניינת (גם היסטוריה מרתקת על היהדות) וגם עיר מקסימה עם מבנים יפים ואומנות רחוב. אז אחרי שבדקתי שהתאריכים של הטיול מתאימים, השבתי למיכל שאצטרף אליה.

נפגשתי עם מיכל לראשונה בשדה תעופה וישר התחברנו ממש והאמת שיצא לנו טיול מדהים (התכנון של לשכת התיירות היה סופר מושקע ומעניין).

העיר קובנה בליטא

העיר קובנה היא העיר השנייה בגודלה בליטא (אחרי וילנה העיר בירה), יש בעיר כ-300,000 תושבים ובין השנים 1929-1949 היא היתה העיר בירה של ליטא.

ב2022 היא תחשב לאחת מערי הבירה של התרבות באירופה . יהיו שתי בירות תרבות אירופיות: אחת בליטא ואחת בלוקסמבורג (ניתן לקרוא פה למה קובנה נבחרה לכך).

ולכן עכשיו היא עוברת הרבה שיפוצים (אם תבקרו בה בזמן הקרוב אתם תראו שחלק גדול מהעיר בשיפוצים ובנייה ).

יש לעיר קבוצת כדורסל מאוד טובה והיא הגאווה של העיר. אין מישהו שתדברו איתו על כדורסל בעיר ולא יביע התלהבות גדולה. למזלינו יצא לנו להיות בעיר בדיוק כשהיה משחק נגד ריאל מדריד והארנה “Žalgirio Arena נתנה לנו כרטיסים למשחק וזאת היתה אחת החוויות המיוחדות בטיול (חוויה ממש מומלצת גם למי שלא חובב כדורסל, יש אווירה מטורפת במשחק ).

העיר  משרה תחושת רוגע ושלווה ומצד שני יש הרבה בה המון מסעדות מעולות, בתי קפה, חנויות, שדרות מגניבות, אומנות רחוב, מוזיאונים מיוחדים ואנשים ממש מקסימים.

איך מגיעים לקובנה?

האמת שעד עכשיו הייתם צריכים לקחת טיסה לוילנה ומשם להגיע לעיר (היא במרחק של 100 ק"מ מוילנה ככה שזה לא מרחק גדול, עם רכב תוך שעה תגיעו לשם), אבל עכשיו נפתח קו חדש של ראיינאייר ישירות לעיר קובנה (אנחנו היינו על הטיסה הראשונה לעיר. יששש :). לעיר באנגלית יש שם שונה מאשר בעברית וכן כשאתם מחפשים טיסה תחפשו לעיר Kaunas

הנסיעה מהשדה תעופה לעיר במונית לוקח בערך 30 דקות ויש גם אוטובוס ישיר מהשדה תעופה למרכז העיר שלוקח קצת יותר זמן. קישור להשוואת מחירי טיסות לעיר.

איפה לנים בקובנה?

לנו יצא ללון במלון Best Western Santakos, זהו מלון ארבעה כוכבים במיקום מעולה!! אחד הדברים שהכי אהבתי במלון הזה זה את המיקום שלו. הוא נמצא בדיוק על הגבול בין העיר החדשה לעתיקה ולכן זה הופך אותו למלון אידיאלי למי שרוצה לחקור את העיר מכל הכיוונים. הגענו ברגל מהמלון כמעט לכל המקומות במהלך הטיול שלנו וההליכה לא היתה ארוכה מדי.

העיצוב של המלון בסגנון עתיק (פחות התחברתי אליו כי אני יותר אוהבת סגנון מודרני) וגם הבנייה שלו מזכירה סוג של טירה עם מסדרונות מפותלים (אני יותר אוהבת מלונות בוטיק קטנים אז קצת התקשיתי עם הגודל שלו, לקח לי תמיד זמן למצוא איפה ארוחת הבוקר חח ). החדר עצמו היה ממש מרווח שזה היה ממש כיף במיוחד שהיה לי חדר לבד והיה לי מרחב ענקי.

ארוחת הבוקר היתה נחמדה אבל לא משהו מיוחד מדי. היה בה את כל הדברים הבסיסיים כמו לחמים, ממרחים, ביצים, נקניקיות, גבינות ומאפים אבל לא ברמה הכי גבוהה שיש. יש בבית מלון גם סאונה ובריכה מקורה קטנה שלא יצא לנו להיות בהם אבל הלכנו לראות אותם כי ראינו שילוט לשם 🙂 העובדים במלון היו נחמדים מאוד והמלון החדר בפרט היו תמיד מאוד נקיים.

בקיצור למי שמחפש מלון במיקום מעולה במחיר טוב, אני בהחלט ממליצה על המלון הזה (פחות מתאים למישהו שמחפש מלון בוטיק מפנק). חוות דעת נוספות על המלון וקישור להשוואת מחירי מלון

כרטיס סים

האמת שנושא כרטיס הסים יכול להיות מאוד מעצבן בערים מסויימות (עולה יחסית יקר ואפשר לקנות רק בחנויות של חברות תקשורת ובהצגת דרכון) אבל דווקא בקובנה זה היה אחד הדברים הפשוטים והמשתלמים יותר. בכל קיוסק או סופר תמצאו כרטיס סים. אני קניתי כרטיס של 1 גי'גה בייט בעלות של 2 יורו!! השתמשתי בו במשך ארבעה ימים והוא עבד מעולה ותמיד היתה קליטה. בקיצור ממש מומלץ לקנות שם כרטיס סים ולא לעשות חבילת גלישה.

מסעדות מומלצות בקובנה

האמת שקובנה הפתיעה אותי בכמות המסעדות הטובות שיש שם. יצא לנו לאכול ב7 מסעדות וכל אחת היתה מוצלחת ביותר ויש שם עוד הרבה מסעדות ששווה לנסות (שבטוח אנסה בפעמים הבאות שאהיה שם). כתבתי פוסט מפורט על המסעדות שאכלנו בהן קישור לפוסט על המסעדות בקובנה.

תחבורה ציבורית בעיר

האמת שאנחנו לרוב הלכנו ברגל וכשלא הלכנו ברגל היינו עם המדריך שלנו שהסיע אותנו ברכב . העיר קובנה לא כל כך מפותחת בתחום התחבורה הציבורית. אין שם מטרו או טראם אבל כן יש רכבת (לנסיעות בין ערים) ויש אוטובוסים שמגיעים לרוב האזורים בעיר (תוכלו לראות בקישור הזה את המידע על הקווים , המסלולים והשעות ). מחיר נסיעה באוטובוס עולה יורו ואפשר גם לקנות כרטיס אלקטרוני בסופר או בקיוסק ולהטעין אותו בכסף ואז המחיר לנסיעה יצא פחות.

לשדה תעופה לקחנו מונית עם נהג ממש נחמד ששמו Vildoras והנה מספר הפלאפון שלו במידה ואתם מחפשים נהג שיאסוף אתכם מהשדה או חזרה 865-219-699.

בנוסף כל האזור של קובנה אמור להיות ממש יפה ולדעתי שווה להגיע לשלושה ימים בעיר ואז לשכור רכב ולטייל באזור ואפילו לנסוע למדינות השכנות כמו אסטוניה ולטביה.

מתי כדאי להגיע לביקור בעיר?

אם אתם רוצים ממש לחוות את העיר אני חושבת שעדיף לבוא בחודשים בהם המזג אוויר חמים ולא בשיא החורף. הזמנים שהכי מומלצים להגיע הם סוף אפריל- תחילת אוקטובר . בנוסף אם אתם רוצים אווירת חג המולד אז שווה גם להגיע בחודש דצמבר.

בנוסף יש אפשרות להשכרת אופניים בעמדות בעיר ובחורף מורידים אותם. אנחנו היינו בטיול בסוף אוקטובר והיה לנו מזל עם המזג אוויר שהיה כ-16 מעלות בממוצע ויצא לנו ליהנות מצבעי השלכת שלרוב בזמן הזה כבר פחות קיימים בגלל השלג.

מטבע מקומי

בעיר קובנה משתמשים במטבע יורו

יהדות בעיר קובנה

לעיר קובנה יש עבר עשיר בהקשר של היהדות. לצערנו חלקו לא טוב אבל יש גם המון סיפורים מרגשים ומרתקים מהעיר הזאת.

המשוררת לאה גולדברג גרה בעיר קובנה .בנעוריה למדה גולדברג בגימנסיה העברית ע"ש שוואבה בקובנה. וגם למדה באוניברסיטה בעיר.היא כתבה שיר שמדבר על אהבתה לעיר קובנה ולליטא . "מכורה שלי, ארץ נוי אביונה, למלכה אין בית, למלך אין כתר.ושבעה ימים אביב בשנה וסגריר וגשמים כל היתר."

אברהם מאפו המשורר והסופר נולד בעיירה סְלובּודְקָה הסמוכה ל עיר קובנה. בעיר קיים רחוב בשם מאפו שנקרא על שמו.

בזמן השואה היה קיים בעיר בית יתומים, אשר בו רופא הילדים פיאטרס באורליס בעזרת הצוות, הצילו ילדים מהגטו של העיר קובנה. היהודים בגטו שלחו את התינוקות בשקי תפוחי אדמה לבית יתומים בלילה על מנת להציל אותם מהנאצים.

בעיר ישנו גם מוזיאון על הסיפור של צ'יאונה סוגיהארה , דיפלומט יפני שנשלח לעיר קובנה לשנה ובתור קונסול בעיר הוא הציל את חייהם של אלפי יהודים מליטא ופולין על ידי כך שהנפיק ויזות מעבר ביפן.

המקום שהיה קשה לבקר בו הוא הפורט התשיעי. זהו בעצם מצודה שנבנתה בסוף המאה ה-19 לשם הגנה על העיר, אך לפני מלחמת העולם השנייה המקום שימש כבית סוהר ובזמן המלחמה הוא שימש כמחנה ריכוז. במקום הזה נרצחו 50 אלף איש (רובם יהודים). כיום יש שם בפורט מויזאון ולידו יש מוזיאון נוסף אשר מטרתם הוא להראות את הסבל שהיה גם בתקופת הנצאים וגם בתקופת הסובייטים . בנוסף יש גם אנדרטה גדולה מאוד וכמה קטנות לידה לזכר האנשים שנרצחו שם.