מה לעשות בעיר גירונה (חירונה) בקוסטה בראווה – עיר מרשימה מימי הביניים

מאת: נופר רונן

גירונה Girona היא אחת הערים הגדולות בקוסטה בראווה, היא נחשבת לאחת הערים העתיקות בספרד.  היא ידועה בשל הארכיטקטורה מימי הביניים שלה ובתים צבעוניים ליד הנהר.

גירונה היא עיר עם מורשת עשירה בהיסטוריה ותרבות . היא התפתחה על ידי קהילות ואימפריות שונות לאורך ההיסטוריה, כולל האיברים, הרומאים, הערבים, היהודים והקרולינגים. בעיר העתיקה יש שרידים אדריכליים המייצגים מגוון רחב של סגנונות (משקפים את תקופות ההיסטוריה השונות שהעיר עברה).

העיר ממש יפה ומיוחדת ואחת ההוכחות לכך היא שסדרת משחקי הכס צילמה שם כמה סצנות.  גירונה גם ידועה ביעד אהוב על רוכבי האופניים כי יש שם מסלולים שמתאימים לרכיבה (לאנס ארמסטרונג התאמן שם ברכיבה). בנוסף יש שם מסלולי הליכה מאוד יפים.

איך מגיעים לגירונה?

יש הרבה דרכים להגיע לעיר.  דבר ראשון יש בה שדה תעופה (מיועד בעיקר לטיסות פנים וטיסות פרטיות)., מעבר לכך אפשר להגיע ברכב מברצלונה או מאזור אחר בקוסטה בראווה (אנחנו הגענו עם הרכב מעיירת יורט דה מאר בקוסטה בראווה). יש אזורי חנייה בחינם (לרוב מלאים) ואפשר להחנות בחניונים בתשלום. יש אפשרות להגיע ברכבת ישירה מברצלונה (תוך בערך 40 דקות) ויש גם אוטובוסים מקוסטה בראווה שמגיעים לעיר.

דברים לעשות בעיר גירונה

סיור בעיר

אנחנו עשינו סיור מודרך בעיר עם המדריכה אנה. היא גרה כל חייה בגירונה ולכן היה נחמד לשמוע ממישהי מקומית את כל סיפורי העיר וגם על ההתרגשות כשמשחקי הכס באו לצלם שם כמה סצנות מפורסמות מהעונה ה6 וה7.
האמת שאני ממליצה בחום לעשות בעיר סיור, בגלל שיש לה היסטוריה סופר מרתקת. בנוסף אנה לקחה אותנו גם בכל מיני קיצורי דרך והגענו למקומות פחות מוכרים ומתויירים.

בסיור עברנו בכמה נקודות ציון ואם אתם לא עושים סיור אז שווה לבקר שם לבד.
מייל להזמנת סיור מודרך [email protected]

נקודות ציון בעיר גירונה

גשרים על הנהר

לאורך הנהר יש גשרים קצרים שמובילים לעיר העתיקה. בטוח תעברו בהם אבל חשוב לי לספר עליהם כי ממש אהבתי את הנוף של הבתים הצבעוניים עם הנהר והקתדרלה שמציצה.

קתדרלת גירונה (Girona Cathedral)

ידועה גם בשם קתדרלת סן מרי של גירונה.

בנייתה החלה במאה ה -11 בסגנון האדריכלי הרומנסקי, ונמשכה במאה ה -13 בסגנון הגותי. בבניית הקתדרלה ניתן לראות סגנונות מעורבים הכוללים רומנסק, גותי, בארוק וניאו-קלאסי (מפת הגעה).

טיפ :  אני ממליצה לעלות את המדרגות של הקתדרלה  (לא להתעצל לעלות את 90 המדרגות :)) ואז להמשיך לצד ימין שלה ולעלות עוד במדרגות (אל תדאגו רק עוד איזה 5 מדרגות) ושם תגלו פנינה חבויה של גנים יפים ולא מתויירים Jardins De La Francesa (מפת הגעה) משם תוכלו להמשיך גם ללכת לחומות העיר.

מרחצאות בסגנון ערבי Banys Àrabs

כניסה בתשלום (2 יורו למבוגר ויורו לילד/ סטודנט)

המבנה הוא בסגנון הרומנסקי, אך שואב השראה מהמודל של המרחצאות הרומיים, המרחצאות הערביים והמקווה היהודי ממסורת ששוחזרה במאה ה -11. עד המאה ה -14, הבניין שמר על פעילותו כמרחצאות ציבוריים. במאה ה -20 שוחזרו המרחצאות הערביים להחזירם למראה המקורי (מפת הגעה).

באזור זה צולמה סצנה ממשחקי הכס 🙂

חומת העיר

יש שתי חומות שאפשר ללכת עליהן אחת קצרה ואחת יותר ארוכה (בערך ק"מ). אם יש לכם זמן אז מומלץ ללכת על שתי החומות כי מכל אחת נשקף נוף אחר אבל אם יש לכם מעט זמן אז תלכו לחומה הארוכה יותר (מפת הגעה).

מסלול ההליכה נוצר על ידי הרחבת החומות הרומיות וידוע בשם "Passeig de la Muralla", יש חלקים ממש עתיקים בחומה (טוענים שאפילו מהמאה הראשונה)  אבל, חלקים רבים של החומה שם שחזור שנעשה בעקבות הרס מכוון (שנעשה על מנת להרחיב את העיר גירונה).

הרובע היהודי

בגירונה היתה קהילה יהודית במשך 600 שנה שחיה ברובע היהודי. הקהילה היתה בחסות המלך, אשר ראה בהם עסק כלכלי (בגלל המיסים הגבוהים שהם שילמו). היא היתה הקהילה השנייה בגודלה בקטלוניה.

אבל לאט לאט מצבה בעיר החמיר, כמו בכל ספרד (התחילה רדיפה על רקע הדת) וחלקם המירו את דתם, חלקם נרצחו וחלקם גורשו. על מנת לשמר ולהנציח את הקהילה היהודית נבנה מוזיאון יהודים בגירונה.

מוזיאון היהודים

יחד עם אנה עשינו סיור גם בתוך המוזיאון. מטרתו העיקרית של המוזיאון היא לשמר ולשקף את ההיסטוריה של הקהילות היהודיות בקטלוניה ובגירונה בפרט. המוזיאון מאוד גדול ומעניין, גם בלי סיור מאוד מומלץ להכנס אליו ולהסתובב בו. הוא מחולק בצורה מאוד נוחה ובכל חלק אפשר ללמוד על משהו אחר ממורשת היהודים ועל החיים שלהם בגירונה.

יש בו חלקים שמלמדים על המסורת היהודית כמו תפילין, הגדה של פסח, כתובה של החתונה (יש דוגמאות של פריטים והסבר כתוב על כל דבר) ועוד ויש חלקים שבהם יש פריטים מקוריים מגירונה מתקופת הקהילה היהודית כמו למשל מצבות (את המצבות הם מצאו בחצרות של אנשים שהשתמשו בהן לבנייה. יש תמונות שמראות איך חפרו אצלם בחצרות על מנת לקחת את המצבות ולהביא אותם למוזיאון), יש קיר זיכרון שמנציח שמות של רבנים חשובים שחיו בספרד ועוד.  יש מסלול מסודר שמאפשר למבקרים ללמוד על היבטים של חיי היומיום, התרבות וההיסטוריה של הקהילות היהודיות של קטלוניה ושל גירונה במהלך ימי הביניים. מפת הגעה

רחוב לה רמבלה La Rambla de la Llibertat

זהו אחד הרחובות הראשיים בגירונה והוא נמצא מחוץ לעיר העתיקה. זהו רחוב מודרני ותוכלו למצוא שם הרבה בתי קפה, מסעדות וחנויות. מפת הגעה

איפה לאכול בגירונה?

מסעדת בר Konig 2

אחרי הסיור ביקשנו מאנה המלצה איפה לאכול. אמרנו לה שבא לנו משהו קליל והיא המליצה על מסעדה בר שהיא אוכלת שם לפעמים. למקום קוראים Konig 2 ובעצם יש שם מגוון רחב של מנות בתפריט טאפאסים מקומיים, סלטים, כריכים וגם אוכל מערבי רגיל כמו פסטה והמבורגר. זה לא מקום טוב באופן יוצא דופן אבל אם בא לכם משהו קליל ולא יקר אז זאת אופציה טובה. אני הזמנתי שם בייגל עם אבוקדו וסלמון ורומן הזמין פטאטס בראווס (מנת תפוחי אדמה מקומית) ולחמנייה עם נקניקיה.  מפת הגעה.

גלידרייה סופר מגניבה Rocambolesc ice cream

אנה נתנה לנו המלצה נוספת שהיתה ממש טובה, אחרי האוכל ללכת לקנח בגלידרייה שמוכרת ארטיקים בצורות מגניבות בטעמים שונים. זוהי גלידרייה שמפורסמת בזכות ההתמחות ביציקת סורבה פטל ומי ורדים לצורת אף על מקל (ויש עוד צורות מגניבות אחרות כמו אריה על עמוד ). הבעלים של חנות הגלידה, הם שלושה מן האנשים המשפיעים ביותר על אוכל קטלאני – האחים רוקה, ג'וזף וג'ורדי. אני לקחתי את הארטיק בצורת אף ורומן את האריה. הארטיקים די יקרים עולים 4 יורו לאחד, אבל זה שווה בשביל התמונות והאמת שהאף לדעתי היה גם ממש טעים 🙂 מפת הגעה

יש לגלידרייה גם סניפים בברצלונה ומדריד.

כתיבת תגובה

יש להזין תגובה יש להזין שם יש להזין כתובת מייל תקינה מייל לא תקין
תודה! תגובתך נוספה בהצלחה וממתינה לאישור
שגיאה בהוספת ההודעה, אנא נסה שנית מאוחר יותר

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *