מידע על העיר אגרה, רג'סטאן הודו – דברים לעשות באגרה

טסנו לטיול בהודו לתקופה של שבועיים. טיול שנחשב יחסית קצר לארץ כמו הודו אבל התחשק לנו מאוד לבקר שם שוב.
מאחר שהיה לנו זמן מועט לתכנון הנסיעה החלטנו להעזר בשירותיו של חבר שלנו נועם אשר עוסק בתכנון טיולים פרטיים להודו (לאתר של נועם ) ולעשות עימו שיתוף פעולה לטיול. בחרנו באזור רג'אסטן מאחר שחודש דצמבר הוא חודש אידיאלי מבחינת מזג אוויר לטיול באזור הזה.

חווינו טיול ברמה גבוהה שכלל נהג פרטי, מלונות ברמה של 4-5 כוכבים ומדריכים בכל יעד שבו עברנו.

התחלנו את הטיול שלנו באגרה ומשם המשכנו לפושקאר, ג'איפור  דלהי ורישיקש.

טיפים כלליים לטיול להודו

מאחר שהגענו לטיול של שבועיים  עשינו ויזה אלקטרונית לטיול (לפוסט עם מידע על  ויזה להודו וויזה אלקטרונית). כמו כן, עשינו ביטוח לטיול שכלל גם ביטוח נסיעות לפלאפון, מצלמה וספורט אתגרי (כי אי אפשר לדעת מה יקרה אף פעם :)) ואם אתם בדיוק בהכנות לטיול בהודו כתבתי פוסט מפורט על אילו תרופות כדאי לקחת להודו.

מידע על אגרה

אגרה מפורסמת בעיקר בגלל אחד המקומות המרשימים ביותר בהודו ובכלל בעולם – הטאג' מאהל. אנחנו הגענו לאגרה במיוחד בשביל אתר זה אבל גם העברנו שם את הלילה והאמת שאם יש לכם זמן לטיול אני כן ממליצה להעביר לילה או שניים בעיר כי מעבר לטאג' מאהל יש עוד כמה אטרקציות ששווה לבקר בהם בזמן הביקור בעיר.

איך מגיעים לאגרה?

אנחנו טסנו בטיסה ישירה לדלהי עם חברת Air India טיסה של שבע שעות. מהשדה תעופה אסף אותנו הנהג הפרטי וישירות נסענו לאגרה . זוהי נסיעה של בערך 5 שעות.

כשטיילתי בהודו לאחר הצבא נסעתי עם חברה באוטובוס תיירים מדלהי לאגרה לביקור רק של הטאג' מאהל.

אני אישית חושבת שעדיף להגיע לשם לילה לפני עם נהג פרטי/באוטובוס / ברכבת מדלהי בגלל שעדיף לבקר את הטאג' מאהל ישר על הבוקר. אנחנו הגענו לשם ברבע לשבע בבוקר וזאת היתה חוויה שונה מאשר להגיע בצהריים..

איפה ישנים באגרה?

אנחנו ישנו במלון מקסים Ramada Plaza Agra , מלון 5 כוכבים. לא יצא לנו ליהנות בו יותר מדי כי היינו שם רק ללילה אחד אבל זהו מלון ברמה גבוהה, עם חדר נקי ונוח וארוחת בוקר מגוונת וטעימה (אפשרויות של מאכלים הודיים ומערביים). נסיעה מהמלון לטאג' מאהל היא בסביבות ה-20 דקות עם רכב. אפשר להגיע למלון יום לפני ובבוקר לקחת מונית או ריקשה לטאג' מאהל.

אם אתם חובבים של אוכל מקומי אותנטי (כמונו) אז מחוץ למלון יש שפע של מסעדות מקומיות. שימו לב שאלו מסעדות של מקומיים בעיקר ולא תראו שם כמעט מערביים. האוכל יחסית חריף אבל אנחנו אישית אוהבים את האוכל החריף הזה ומעדיפים בטיולים האלה לאכול אוכל רחוב או במסעדות פשוטות של המקומיים. בכל אופן אנחנו ישבנו במסעדה שנמצאת ביציאה מהמלון מצד ימין של המלון.
השוואת מחירי מלון  Ramada Plaza.

דברים לעשות באגרה

לא יצא לנו לעשות יותר מדי דברים באגרה אבל עדיין היה בה ממש נחמד והיא לגמרי עיר שצריך לעבור בה אם אתם עושים טיול באזור רג'אסטן.

טאג' מאהל

אז כפי שציינתי לפני, הטאג' מאהל אחד המקומות המפורסמים בהודו ובכל יום נוהרים לשם עשרות אלפי אנשים. מאחר שמגיעים לשם המוני אנשים אני אישית ממליצה להגיע בשעות הבוקר המוקדמות.

הטאג' מהאל הוא פלא של הארכיטקטורה המוגולית, עם השפעות של סגנונות אסלאמי, איראני, פרסי והודי. הוא נבנה בין 1631 ל 1653. הטאג' מהאל הצליח לשרוד לאורך ההיסטוריה מבלי לסבול מנזק, מה שמאפשר להעריץ אותו כיום כפי שהיה בבניה.

מה מותר להביא איתכם לטאג' מאהל

יש הרבה איסורים על דברים שניתן להכניס איתכם לביקור באתר. מאחר שזוהי רשימה ארוכה של איסורים אני אתמקד במה כן מותר. מותר פלאפון, מצלמה, משקפיים וארנק . זהו ! אז אם אתם באים ישירות מהמלון תשאירו הכל במלון ותביאו איתכם רק את הדברים האלה. אם יש עליכם עוד ציוד אז יש אפשרות לשים את הדברים בשמירת חפצים אבל זה לפני הכניסה לאתר!

חשוב מאוד לדעת את זה כי הם תכנסו עם הדברים עליכם אחרי תור ארוך ויגלו שיש עליכם דברים שאסור להכניס אז האופציה היחידה תהיה לזרוק אותם או לצאת מהתור לשים את הדברים בשמירת חפצים ואז שוב לעבור את כל התור (התור עשוי להיות ארוך מאוד ויש בדיקה אישית מקיפה).

צלם בטאג' מאהל

אם אתם בקטע של צילומים ורוצים שיהיו לכם תמונות יפות מהביקור בטאג', אז דבר ראשון שהייתי ממליצה זה להשקיע בלבוש שאיתו אתם מגיעים ובנוסף יש אפשרות לשכור צלם בכניסה.
יש הרבה צלמים שמציעים את שירותם ולכולם אותם מחירים וכולם באותה רמה בערך. אני כבר אגיד שהם לא ברמה הכי גבוהה אבל אני מציעה להסתכל מראש על תמונות של אחרים באינסטגרם ולקבל השראה אילו תמונות אתם רוצים ולהראות אותם גם לצלם. בנוסף לנו היה מדריך צמוד והוא היה מתווך בינינו לבין הצלם ככה שזה ממש עזר. לשכור צלם עולה בסביבות ה-250 ש"ח ומעלה (תלוי כמה תמונות אתם רוצים בסוף).
אם ממש חשוב לכם שיהיה איתכם צלם ברמה גבוהה אז יש אפשרות לחפש מראש צלם אבל קחו בחשבון שהמחירים יקרים הרבה יותר ויש גם שארלטנים (כי צריך רשיון על מנת לצלם בטאג' ולא בטוח שיש לו רשיון)  אז תחפשו צלם עם המלצות בלבד.

עוד מידע על הטאג' מאהל

יש הליכה של בערך 10 דקות מהכניסה לאתר עד לשער הראשי. יש אפשרות לקחת משם ריקשה בעלות של כמה שקלים או ללכת ברגל .
אנחנו הגענו לשם עם מדריך צמוד שלפי דעתי זה משפר את החוויה כי ההיסטוריה של הטאג' מאהל מעניינת וזה מרחיב את החוויה. יש אפשרות לשכור גם מדריך בכניסה . אם אתם לא מגיעים עם מדריך ורוצים לשכור שם, תדברו איתו לפני ותראו שאתם מבינים את האנגלית שלו ותראו שיש לכם חיבור איתו.

מבצר אגרה

אנחנו הלכנו למבצר אגרה (מצודת אגרה)  יום לפני הביקור בטאג' מאהל ולדעתי זאת היתה דרך טובה להשלמת חוויה הביקור בטאג'. מהמבצר אפשר לראות את הטאג' מאהל מהמרחק .המבצר בנוי אבן חול אדומה והוא נבנה בהדרגה על ידי שלושה שליטים מהאימפריה המוגולית. לכל קיסר היה סגנון עיצוב מועדף ולכן תראו במבצר סגנונות שונים של ארכיטקטורה ואמנות כמו אבני חול ואריחים צבעוניים, שיש לבן עם שיבוצי אבן וטיח מלוטש.  בשנת 1983 העניק אונסק"ו למצודה מעמד של אתר מורשת עולמית.

גם למבצר הגענו בליווי של מדריך ושוב אני חושבת שזה מאוד מוסיף לביקור . המבצר ממש גדול ובלי מדריך קשה להבין מה המשמעות והסיפור מאחורי כל חלק במבצר.

שוק מקומי באגרה

אחרי הביקור במבצר אגרה נסענו לשוק מקומי. מאחר שאנחנו מאוד אוהבים לאכול אוכל רחוב רצינו לנסות כמה מאכלים מקומיים. יש בשוק גם מזכרות , בגדים ונעליים אבל אנחנו בעיקר הסתובבנו ברחוב של האוכל המקומי וניסינו כמה מנות (מפת הגעה).

חנות למוצרים משיש

אם אתם חובבי אומנות מקומית , אז החנות הזאת תרשים אתכם ממש. זוהי חנות שבה מייצרים יצירות אומנות וריהוט משיש (עבודת נמלים שלוקח חודש שלם של שני אנשים כדי להכין פלטת שיש בגודל של צלחת אחת ואת האבנים ליצירות הם מייבאים ממקומות שונים בעולם). יש אפשרות לרכוש שם את האומנות והם שולחים אותה לבית שלכם. המחירים יחסית יקרים אבל מדובר בהשקעה מטורפת של כל מוצר ואם בא לכם רק מזכרת אז יש שם אופציות למזכרות קטנות יותר במחירים זולים יותר (מפת הגעה).