מידע על העיר ג'איפור, רג'אסטן הודו – דברים מומלצים לעשות בעיר

מאת: נופר רונן

טסנו להודו לטיול של שבועיים שהיה בעיקרו באזור רג'אסטן. את הטיול תכנן לנו חבר שלנו נועם (האתר של נועם) שעוסק בתכנון טיולים פרטיים להודו. שיתפנו פעולה עם נועם מאחר שידענו שתקופה של שבועיים נחשבת לקצרה לטיול בהודו והחלטנו לעשות שהטיול יהיה בסגנון אחר ממה שאנחנו רגילים. הטיול היה עם נהג פרטי צמוד לאורך כל הטיול, מדריכים שונים בכל יעד שאליו הגענו ומלונות ברמה גבוהה של 4-5 כוכבים.

בפעמיים הקודמות שטסתי להודו הייתי עם מוצ'ילה על הגב והפעם הגענו עם מזוודות. אין ספק שזה טיול מאוד שונה מטיול תרמילאים בהודו, אבל אני יכולה לספר לכם שנהנינו בטירוף ולכל סוג טיול יש את הקסם שלו.

טיפים כלליים להודו

מאחר שהגענו לטיול של שבועיים, עשינו ויזה אלקטרונית (למידע על ויזה להודו), עשינו ביטוח נסיעות מקיף (מנסיון עבר הבנתי שלהודו טסים רק עם ביטוח מקיף ביותר) ואם אתם בדיוק בהכנות לטיול בהודו כתבתי פוסט מפורט על אילו תרופות כדאי לקחת להודו.

מידע על ג'איפור

ג'איפור הינה בירת מדינת רג'סטאן, צפון-מערב הודו אשר ממוקמת בחלק המזרחי של המדינה והיא העיר המאוכלסת ביותר של רג'סטאן. העיר נוסדה בשנת 1727 ונחשבת ליעד תיירותי פופולרי ומרכז מסחרי. אמנויות והמלאכות המפורסמות של ג'איפור כוללות תכשיטים, אבן, שיש וגילוף שנהב.

איך להגיע לג'איפור?

הגענו לג'איפור מאגרה. הגענו לשם עם הנהג הפרטי והנסיעה נמשכה בערך 5 שעות (עם עצירות).

יש אפשרות לקחת רכבת מאגרה (אורך נסיעה 4 שעות) . אפשר להגיע גם מפושקר (נסיעה של שעתיים).

הנסיעה מדלהי היא יותר ארוכה ותקח בערך 6-7 שעות עם רכב (עם עצירות).

איפה ישנים בג'איפור?

אנחנו ישנו במלון יפהפה Alsisar Haveli. המלון נבנה במקור בשנת 1892 כבית של נוצרים. כעת הוסב למלון מורשת. ממוקם במרחק 5 דקות הליכה מהעיר הוורודה המוקפת חומה ו -2 דקות נסיעה מהכביש המהיר.

העיצוב שלו מרשים ביותר ומזכיר ארמון. יש בו חצר מטופחת ובריכה עם מיטות שיזוף. יש ארוחת בוקר בופה מגוונת ואפשרות גם לארוחת ערב בופה במלון. חסרונות של המלון : אנחנו אישית הרגשנו שהשירות שם היה פחות מוצלח משאר המלונות של הטיול ואני ממליצה לבקש חדר עם מיטה זוגית כי בהתחלה קיבלנו חדר עם שתי מיטות והוא היה פחות נוח.

החדר שקיבלנו היה בקומה שלישית בלי מעלית אז אם אתם מגיעים עם ילדים או שיש לכם בעיה לעלות במדרגות אני מציעה להודיע על כך מראש על מנת שתקבלו חדר בקומה נמוכה.
השוואת מחירי המלון.

דברים מומלצים לעשות בג'איפור

לעומת אגרה ופושקר בג'איפור הרגשתי שיש הכי הרבה דברים לעשות ולראות. אני ממליצה לשהות בה לפחות שלושה ימים.

מבצר אמבר

אשר ידוע גם בשם Amer fort הוא אחד האטרקציות המרכזיות בג'ייפור. הוא נבנה עם שיש לבן ואבן חול אדומה והוא מושך תשומת לב כבר ממרחקים. מאחר שהוא נמצא על גבעה קל לראות אותו מרחוק (אם אין ערפל) ויש ממנו נוף פנורמי על העיר. המבצר מראה את התהילה של תרבות עתיקה עם תערובת של סגנונות אדריכליים הינדי מוסלמי.

אנחנו הגענו לשם בשעות הבוקר והיו שם הרבה אנשים אבל לא ברמה שאי אפשר היה להסתובב בו.  הגענו לשם ברכב עם המדריך, אך יש אפשרות גם לעלות למבצר על פיל (אני פחות ממליצה כי מדובר בהתעללות בבעלי חיים שנמצאים שם בתנאים קשים), כמו כן, אפשר ברגל, בסיור מאורגן או בריקשה. גם פה אני ממליצה לקחת מדריך כי המבצר גדול עם המון סיפורים מאחורי כל מבנה וחדר.

ארמון העיר City palace

אחד המקומות היפים והצבעוניים בג'איפור. ארמון העיר הוא המקום שבו אפשר לראות מבצרים, גנים, ארמונות, חצרות, וכו '. המקום הזה הוא מעין תערובת מדהימה של אדריכלות המוגולית ורג'אסטאן. זהו קומפלקס עצום שנבנה על ידי סאואי ג 'יי סינג השני Sawai Jai Singh II ותופס לפחות שביעית מהעיר הורודה.

אנחנו הגענו לשם עם מדריך ואני ממליצה לכם לחפש מדריך או סיור לשם מאחר שבאמת המקום הזה ענקי ויש הרבה מה לראות ויש הרבה היסטוריה מעניינת עליו.
המשפחה המלכותית כיום גרה שם ואם הדגל מונף זה אומר שהיא נמצאת שם כשאתם תבקרו בארמון. יש אזור שמשכירים אותו לאירועים ולכן יכול להיות שתראו הכנות לחתונה כשאתם מבקרים שם.
יש שם דלתות עם הקישוטים הכי יפים שראיתי. ממליצה לבוא בבוקר כשפחות עמוס שם על מנת שתוכלו לצלם תמונות בלי יותר מדי אנשים ובלי צורך להמתין בתור. יש שם גם מוזיאונים שמציגים אוספים של שמלות מפעם וגם מוזיאון מרשים של חרבות וכלי נשק.

הארמון הזה יתן לכם מושג לגבי התקופה שהיתה.

מקדש הקופים Galtaji

אני חייבת להודות שאני קצת נלחצתי במקדש הזה. יש בו מלא קופים והם רבים ורצים ואותי זה קצת הפחיד.

המקום גם מלא בזבל ולא מתוחזק כמו שצריך אבל… למרות החסרונות המובהקים שלו הוא גם ממש מיוחד ולא יצא לי להיות במקדש כזה בעבר. הצבעים בו מאוד יפים והאמת שיצאו לנו שם אחלה תמונות (אם אתם חובבי צילום זה יעד טוב לצילומים). הכניסה חינם אבל על כל פלאפון או מצלמה צריך לשלם. עלות הפלאפון או המצלמה היא סמלית אז זה לא ימנע מכם מלצלם שם.

המקדש ממוקם במרחק של 10 ק"מ מהעיר ואנחנו הגענו לשם עם הנהג שלנו. אפשר לקחת לשם גם מונית או ריקשה.

המקדש הזה בעצם בנוי ממקדשים רבים באתר ואחת האטרקציות המיוחדות של המקום היא באביב כאשר יש זרם  טבעי שזורם למטה מן הגבעה. המים מהמעיין נחשבים לקדושים מאוד ועולי הרגל מבקרים במקדש במיוחד בגללם.

סיור אוכל בג'איפור

אחד הדברים שאנחנו הכי אוהבים בטיולים שלנו הוא לנסות כמה שיותר אוכל מקומי ולרוב אנחנו עושים סיורי אוכל כי זה מאפשר לטעום כמה שיותר אוכל מקומי ולרוב בסיורים האלה עוברים במקומות מובחרים עם אוכל ממש טוב. בג'איפור נועם הציע לנו שנעשה סיור אוכל ואנחנו כמובן ישר התלהבנו מהרעיון. האוכל ההודי הוא אחד האהובים עלינו ואנחנו לא נרתעים מאוכל רחוב, אלא ההיפך רוב הטיול העדפנו לאכול דווקא בדוכני רחוב או במסעדות קטנות מקומיות מאשר במסעדות מתויירות.

כשהמדריך של הסיור הגיע הוא שאל אותנו מה אנחנו רוצים לנסות ואנחנו אמרנו לו "קח אותנו למקומות עם האוכל רחוב שאתה הכי אוהב ואנחנו פחות אוהבים מתוקים"  וכך היה באמת. עברנו בהמון דוכנים ברגל וברכב. הוא לקחת אותנו בין סמטאות נסתרות והגענו למקומות שלבד בטוח לא היינו מגיעים.
אנחנו עשינו את הסיור דרך נועם אז אין לי מידע על המדריך אבל אם אתם מגיעים עצמאית לעיר ורוצים לעשות סיור כזה אני ממליצה לחפש המלצות על מדריך מקומי. חשוב לי שתהיו מודעים שיש אופציה למשהו כזה וג'איפור היא עיר מעולה לסיור כזה.

ג'אנטר מאנטר Jantar Mantar

מצפה אשר נבנה ע"י מהראג'ה סאוואי ג'אי סינג השני שהיה אסטרולוג מבריק מאוד אשר אהב ללמוד פילוסופיה, אסטרולוגיה ואדריכלות.

Jantar Mantar הוא בעצם שם שניתן עבור סדרה של חמישה מצפים גדולים אשר נבנו בחמש ערים שונות של הודו. לנו יצא לנו לבקר במצפה שנמצא בג'יפור שהוא הגדול ביותר ונבנה בתחילת המאה ה-18.  המצפה הוא דוגמה של התקדמות מדעית של הודו מימי הביניים ותוכלו למצוא שם מספר מכשירים המשמשים למדידת זמן, האזימוט, דחיית השמש ועוד. רוב המכשירים האלה הם למעשה מבנים גדולים. הסיבה שהם בנויים בקנה מידה גדול היא כדי  שהקריאה תוכל להיות מדויקת מאוד. מי שמתעניין בתחום הזה בטוח ימצא את המקום הזה למרתק ביותר.

ארמון הצף Jal Mahal

לא נכנסנו אל הארמון הצף אבל עצרנו במקום שממנו אפשר לצלם את הארמון . יש שם אנשים שמשכירים תלבושות הודיות מסורתיות בשביל צילומים מול הארמון מאחר שיכולה לצאת משם תמונה ממש יפה. אני פשוט באתי עם שמלה יפה מראש 🙂
דרך אגב אם אתם בקטע של אוכל רחוב בנקודת ציון הזאת היתה מישהי שמכרה מנה שמורכבת מגרירי חומוס, עגבניות, בצל  הרבה תבלינים ומלא לימון וזאת היתה מנה מעולה!! אז שווה לנסות (מפת הגעה).

Hawa Mahal ארמון הרוחות

הָאוָוה מָאהָאל הוא נבנה בשנת 1799. זהו בניין בן חמש קומות בצורת כתר של לורד קרישנה עם 953 חלונות והוא מזכיר צורה של חלת דבש.

הארמון הזה מרשים מבחינה חיצונית ויזואלית והאמת שאנחנו רק צילמנו אותו מבחוץ ולא נכנסנו פנימה כי המדריך שלנו אמר שבפנים אין משהו מעניין לראות ושהוא נראה כמו בניין רגיל.

אתם תראו אותו בוודאות כי הוא נמצא ליד ארמון העיר.

העיר הורודה

ג'איפור ידועה בשם "העיר הוורודה" וישר וכשתגיעו לשם אתם תבינו ישר את ההיגיון שמאחורי השם. כל בניין בתוך המרכז ההיסטורי מוקף החומה הוא בצבע "ורוד.יש רק כמה מבנים יוצאים מן הכלל לצבע זה. אל תצפו לראות ורוד במונחי הורדוד שאנחנו מכירים, אלא יותר מן כתום חום, הוא נקרא ורוד טרקוטה  terracotta ובהיסטוריה הצבע הזה יצג ברכה ואירוח. לצבע הזה יש משמעות מבחינת מורשת העיר והוא נאכף בחוק המקומי.

ממליצה לכם פשוט ללכת לשם ולחקור את העיר ברגל. קחו בחשבון שהיא מלאה באנשים והרחובות צרים אז צריך להיות סבלניים ולבוא כשלא לחוצים בזמנים.
בתוך העיר הורודה יש את ארמון העיר וארמון הרוחות. יש שם הרבה דוכני אוכל רחוב, מסעדות ומוכרי מזכרות.
בנוסף זה אזור יפה לצילומים והוא מושך הרבה צלמים לשם.

סרט בוליווד

בג'ייפור הלכנו לסרט בוליוודי אמיתי. האולם קולנוע Raj Mandir Cinema עצמו היה ברמה גבוהה ועם כל מיני נשנושים של פופקורן, תירס מתוק ועוד. האמת שאני ציפיתי לסרט של ריקודים ושירה הודית אבל זה היה סרט אקשן. הסרט היה בהינדית אבל למרות שלא היה ניתן להבין מה האנשים אומרים עדיין היה אפשר להבין את העלילה. הגענו לשם מותשים אחרי יום ארוך של נסיעות אז במחצית החלטנו לעזוב אבל זאת בהחלט חוויה ששווה לחוות בביקור בהודו.